APA ITU SEJARAH DAN MENGAPA IANYA PERLU DIKUASAI???
Menurut Wikipedia, sebuah
ensiklopedia bebas, sejarah merupakan pembelajaran mengenai masa lampau
terutamanya menggunakan catatan bertulis. Teknologi baru seperti fotografi dan
teks fail komputer juga digunakan untuk mengarkib sumber. Apabila berbincang
mengenai bidang kajian, sejarah merujuk kepada sejarah manusia yang berkenaan
catatan mengenai masyarakat lampau. Mereka yang mengkaji sejarah dikenali
sebagai ahli sejarah atau pakar sejarah.
Pakar sejarah menggunakan
pelbagai sumber termasuk penulisan atau bahan bercetak, temuramah (sejarah
lisan) dan arkeologi. Pendekatan berbeza mungkin lebih kerap digunakan,
bergantung kepada tempoh masa kajian tersebut dibuat. Sejarah yang berlaku
sebelum rekod manusiadikenalisebagaipra-sejarah.Sejarah lebih berbentuk
rentetan peristiwa yang membincangkan tentang aspek kehidupan masyarakat dan
negara dari segi politik, ekonomi dan sosial. Sejarah juga menegaskan
kesepaduan unsur pengetahuan, peningkatan daya intelek, pemupukan nilai-nilai
murni dan perkembangan kemahiran belajar. Selain itu, Sejarah juga membentuk
pemupukan kemahiran berfikir dan kemahiran pemikiran sejarah dalam setiap
kalangan warganegara disamping menerapkan nilai-nilai murni dan semangat
patriotik dalam usahamencapaiaspirasimembentuknegarabangsayangberkualiti. Patriotisme
adalah perasaan cinta yang kuat terhadap tanah air. Perasaan ini perlu wujud di
hati setiap individu rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Sehubungan itu, semangat
patriotik dapat membentuk rakyat Malaysia yang bersatu padu dan harmoni.
Justeru, berdasarkan pengetahuan dan pemahaman aspek-aspek sejarah negara,
setiap warganegara perlu dibimbing untuk menganalisis dan menilai fakta-fakta
sejarah secara rasional. Natijah daripada pemahaman dan penghayatan sejarah
negara, seluruh rakyatdapatmembinakekuatansemangatcintaakannegara.Wawasan 2020
menyarankan Malaysia menjadi negara maju mengikut acuan kita sendiri. Oleh itu,
rakyat Malaysia perlu mempunyai pengetahuan tentang sejarah dunia luar supaya
berkemampuan untuk bersaing dengan mereka. Persaingan tidak dapat dielakkan
dalam dunia globalisasi kerana kuasa politik dan ekonomi dikawal oleh
masyarakat yang berilmu dan bermaklumat. Maka adalah penting pendidikan Sejarah
memperkenalkan para warganegara kepada dunia luar menerusi kurikulum futuris
yang turut menekankan kepada pendidikan bertaraf dunia yang berkait rapat
dengan teknologi maklumatdankomunikasi.Daya tahan perlu disuburkan di kalangan
warganegara. Pembinaan daya tahan menerusi kemahiran pembelajaran, pemahaman,
dan pemikiran sejarah berupaya menyediakan individu warganegara dalam
mempelajari sesuatu yang baru, memahaminya dengan mendalam, dan memilih
maklumat yang penting dan relevan. Perkembangan pembelajaran turut didorong
oleh peningkatan pendidikan sepanjang hayat.
Sehubungan itu penampilan pendidikan Sejarah sebagai satu disiplin ilmu yang dinamik, dilakukan melalui pendekatan pembelajaran yang melibatkan para warganegara secara aktif dan berterusan. Sehubungan itu, sejarah sebagai satu cabang ilmu perlulah ditekankan sebagai ilmu yang praktikal dalam kehidupan seharian dan mampu membentuk setiap warganegara Malaysia berjiwa patriotik.
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, para guru seharusnya dapat menjadikan Sejarah itu hidup supaya minat pelajar terhadap Sejarah dapat dipertingkatkan.
Sehubungan itu penampilan pendidikan Sejarah sebagai satu disiplin ilmu yang dinamik, dilakukan melalui pendekatan pembelajaran yang melibatkan para warganegara secara aktif dan berterusan. Sehubungan itu, sejarah sebagai satu cabang ilmu perlulah ditekankan sebagai ilmu yang praktikal dalam kehidupan seharian dan mampu membentuk setiap warganegara Malaysia berjiwa patriotik.
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, para guru seharusnya dapat menjadikan Sejarah itu hidup supaya minat pelajar terhadap Sejarah dapat dipertingkatkan.
No comments:
Post a Comment